sunnuntai 20. heinäkuuta 2014

Miksi tähän pitäisi taas ryhtyä?

Ensimmäisenä painonpudotusurakkaa aloittaessani haluan miettiä sitä, miksi tähän hommaan aion ryhtyä. Kuten lukuisat aiemmat laihdutusyritykset todistavat, ei tämä ole minulle mitenkään yksinkertaista taikka helppoa. En erityisemmin pidä niistä naisten- ja terveyslehtien jutuista, joissa joku kertoo, että noin vain päätin laihtua ja laihduin. Ilman että oikeastaan tekee mitään. Minä en ole koskaan laihtunut kiloakaan vahingossa.

Mikä minua siis motivoi? Kauneus ja terveys - tässä järjestyksessä. Turha yrittää kierrellä sitä tosiasiaa, että turhamaisuus on suurin syy laihdutushalukkuuteeni. Minä en näytä tällä hetkellä niin hyvltä kuin haluaisin. Ja haluan uskoa, että voisin näyttää paljon paremmalta. Totta kai ulkonäköön liittyy monia lisämotiiveja. Haluaisin tuntea oloni mukavaksi kuljeskellessani alasti (tätä teen siis lähinnä kotona ja julkisissa suihkutiloissa). Tällä hetkellä kun vatsa röllöttää siihen malliin, etten kotonakaan halua hillua ilman vaatetta. Vaatteiden ostelukin helpottuisi kummasti, kun koko vähän pienenisi. Sopivia vaatteita ensinnäkin löytyisi helpommin, ja toisekseen ei tarvitsisi aina miettiä, että voikohan sitä nyt paljastaa tätä ja tuota ruuminosaa. Paidatkin on valittava sen mukaan, ettei vatsa röllötä, muttei saa teltaltakaan näyttää. Hankalaa...

On minulla kuitenkin myös terveydellisiä syitä laittaa elämäntavat remonttiin ja pudottaa painoa. Viime aikoina olen syönyt sen verran kehnosti, että vastustuskyky on ilmeisen huono, sillä olen jatkuvasti kipeänä. Se alkaa nyt tympiä. Viikon kun on flunssassa, joutuu vielä toisen viikon lepuuttamaan liikkumatta, ja kahden viikon tauko liikunnasta jo tuntuu. Toinen ongelma ovat kremppaavat paikat - hartiat ja selkä sekä polvet ja nilkat. Jälkimmäiset siis myös painosta johtuvia ongelmia, mutta huono lihaskunto tietysti avainsanana noissa kaikissa. En ole vielä kolmekymppinenkään ja joudun jatkuvasti marisemaan kipeistä paikoista (ei liikunnan aiheuttamista), joten jossakin on korjattavaa.

Siinähän niitä syitä sitten on. Kauniimmaksi ja terveemmäksi on siis tavoite. Ja tämä tapahtuu sen kautta, että minusta tulee pienempi ja lihaksikkaampi. Kuntosali on siis ystäväni jatkossa. Pitääkin uusia vuosimaksu...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti