tiistai 22. heinäkuuta 2014

Virheellinen ruumiinkuva

Lehdissä ja muissa medioissa on puhuttu jo useamman vuoden ajan siitä, kuinka monien ihmisten (varsinkin naisten) kuva omasta kehosta on hyvin virheellinen. Jossakin tosielämään perustuvassa make-over- tai laihdutusohjelmassa naisia käskettiin tunnistamaan nainen, joka on heidän kanssaan samaa kokoa, ja aina he taisivat valita liian suuren.

Minulla homma menee toisin päin. Luulen olevani pienempi kuin oikeasti olenkaan. Sain taas huomata tämän eilen, kun olin lähdössä ottamaan aurinkoa ulos ja puin bikineitä ylle. Kyllä, tämän vuoden alussa hommasin pitkästä aikaa bikinit, kun olin pikkuisen paremmassa kunnossa, ja olen nyt päättänyt niissä hillua, näytinpä kamalalta tai en. No, en ollut ihan tajunnutkaan, miltä näytän. En nimittäin ole viime aikoina hirveästi peilaillut itseäni. Vaikka olen tajunnut, että melkoista paisumista on tapahtunut, selässäni löllyvät läskimakkarat pääsivät silti yllättämään. Yh! Ei muuten ole kaunis näky...

Olen huomannut saman ongelman aiemminkin. Levittelen kaupassa farkkuja, jotka näyttävät minusta valtavilta, kun ne ottaa telineestä. Vaan kuinka ollakaan, farkut ovatkin olleet minulle liian pienet. Olen myös joskus ulkona liikkuessani miettinyt, että onkohan tuo tai tuo henkilö kanssani suurin piirtein saman kokoinen. Kun rupean asiaa tosissani pohtimaan, tajuan, että henkilöhän on minua varmaan pari vaatekokoa pienempi. Ja uskon, että tämä jälkimmäinen huomio on todempi.

Mitäs haittaa tästä nyt sitten on? kysyy joku. No, onhan se varmaan parempi kulkea käupungilla pää pystyssä ja luulla olevansa paremman näköinen kuin oikeastaan onkaan. Mutta olisi ollut myös ihan kiva viisi kiloa sitten tajuta, että nyt ollaan taas menossa väärään suuntaan. Pitää ilmeisesti ruveta peilailemaan ahkerammin.

6 kommenttia:

  1. Tuttu tunne!
    Toisina päivinä arvioin itseni paaaaljon isommaksi kuin olen, mutta toisina päivinä taas tuntuu kuin olisin paljon pienempi kuin oikeasti olenkaan. Harvinaisen häiritsevää kun ei osaa itseään nähdä siinä realistisessa valossa, helpottaisi tätä painonpudotus urakkaakin huomattavasti kun osaisi arvioida oman kokonsa oikein.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaipa sitä pitäis vaan jaksaa dokumentoida itseään jatkuvasti: ottaa kuvia ja mittailla. Enpä oikein muutakaan keksi. Toisaalta silloin joutuisi jatkuvasti kohtaamaan todellisuuden. :)

      Poista
    2. Totta, mutta sillon varmaan niitä tuloksiakin ehkä tulisi... Ei pääse karkailemaan omiin haavemaailmoihin :D

      Btw, koska voin niin... Käy kurkkaamassa mun blogia samasta aihealueesta jos haluat :)
      http://badtobootylicious.blogspot.fi/

      Poista
    3. Käyn mielelläni! Kiitos linkistä!

      Poista
  2. Minulla sama juttu, luulin olevani pienempi kuin olen, kuvista sen vain olen nähnyt, että kyllä sitä massaa on enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että olin vain vähän pulska mutta olenkin lihava, huh. Kohti sitä pienempää kokoa nyt! Tsempit! :)

    Neiti J - http://katse-eteenpain.blogspot.fi/

    VastaaPoista